måndag 9 april 2007

Lite bilder från stranden

Stranden i Long Beach ligger på gångavstånd från mitt hus. Det är svårt att säga exakt hur lång tid det tar att gå dit, för jag gick vilse både på vägen dit och hem. Man ska i alla fall korsa Ocean Boulevard, på första bilden nedan. Den ger förresten en hygglig bild av hur det ser ut på de största gatorna i staden.




Det syns inte på bilderna, men stranden är otroligt långsträckt (man kan nästan se hur den svänger av åt höger). Tyvärr är just den sträcka som är närmast mig inte särskilt lämplig för bad eller surfning, eftersom den är utrustad med vågbrytare sen andra världskriget som gör att inga vågor kommer fram och att föroreningar inte spolas bort ordentligt. Dessutom är det ett stort hamn- och industriområde och har fullt med konstgjorda öar. Dessa öar är inga nöjestillhåll utan används till att pumpa upp olja.

Stranden är dock ett ganska trevligt promenadområde, jag ska prova att gå där i solnedgången nån gång. Och att åka inlines på den långa asfalterade sträckan.

3 kommentarer:

linda sa...

Så, är det sant att ingen i USA promenerar längre än mellan tv:n och kylen? :D

Sanna sa...

Ja och nej. Jag hade hört att det inte ens skulle finnas trottoarer, men det stämmer inte. Det finns trottoarer och övergångsställen överallt - men man har ungefär 5 sekunder på sig att hinna över innan det slår om till rött igen...

Det finns inte så mycket kollektivtrafik, men den som finns är förvånansvärt billig. För $3 fick jag en dagsbiljett som tog mig runt i hela (?) O.C. Det går en spårvagn här utanför som tar en in till L.A. för $1,5.

Utanför affärer kan man få se lustiga syner dock. Folk sitter i sina stora jeepar och VÄNTAR tills en parkeringsplats vid ingången blir ledig - hellre än att köra 10 meter längre bort där det finns platser... :D

Sanna sa...

Tilläggas kan att det bara är fattiga som åker kollektivt. De som jag känner här kör hellre in till L.A., trots att det är så billigt att åka spårvagn. Jag tror att de är lite rädda för folket på spårvagnen.