söndag 2 september 2007

Vamos a la playa

Den här veckan fick jag veta att jag som universitetsanställd har rätt att åka buss gratis. Jaja, bättre sent än aldrig. Jag bestämde mig för att fira genom att åka runt och leta efter den bästa stranden i LA/OC. Det finns inga bilder, för jag ville inte ha med mig några värdesaker som t.ex. kameror när jag badade.

Huntington Beach i OC är kanske det urtypiska surfarstället. Här hänger mest surfinginstruktörer och brunbrända tonåringar av olika nationaliteter. Vågorna är höga och stranden är fin, staden lite småtråkig. Fast det beror kanske mest på att jag är lite trött på Huntington Beach sedan jag tillbringat en hel natt där den där ödesdigra gången då jag missade sista nattbussen.

Venice Beach utanför LA verkar vara stället där alla galna freaks man hört talas om håller till. Själva stranden är inte så olik den i Huntington Beach, men innan man nått fram till sanden och vattnet måste man korsa ett långt turiststråk fyllt av allehanda knasigheter. Inom loppet av fem minuter såg jag en man som gick runt och visade upp sin tvehövdade sköldpadda; en man i turban som åkte runt på rullskridskor och spelade elgitarr; en tiggare med den ovanligt ärliga skylten NEED MARIJUANA; en scen med en "freakshow"; en man med mikrofon som gick runt och sålde kokböcker med recept som skulle bota cancer; stora handskrivna plakat med tio bevis för att 9/11 var ett "inside job"; en brandbil med tillhörande brandmän som mest stod och visade upp sig; ett utomhusgym där belgian blue-liknande typer i mössa och solglasögon stod och pumpade vikter i solen, och fler tatuerings- och piercingssalonger än vad jag kunde räkna. Nästan lika vanligt som tatueringssalongerna var olika spågummor och -gubbar. En man kom fram till mig och sa att han var synsk, och att han såg på min aura att jag hade ont i ryggen. Kanske hade jag problem med njurarna? Jag antar att den tunga axelväskan jag kånkade på fick mig att gå konstigt, så hans diagnos kändes ungefär lika imponerande som om han gått fram till någon med gipsad fot och sagt att han var synsk och kunde se att personen råkat ut för en olycka. Jag gjorde klart för honom att han hade fel och att hos mig fanns inga pengar att hämta, och då stack han.

Vattnet är inte så farligt kallt som jag fått höra, det är tvärtom ganska skönt när det är så hett i luften som det har varit här. Och jag hade nästan glömt hur kul det är att bada i riktiga vågor!

1 kommentar:

Anonym sa...

Vänta... Du spenderade en natt PÅ stranden? Har du inte sagt! Eller var det gången du tog in på hotell en natt eller? Also, Venice Beach verkar seriöst läskigt...