måndag 16 april 2007

Borjar komma igång

Argh, jag kan inte koncentrera mig på min läsning när min hyresvärd spelar sin Hare Krishna-musik. Hon kör den varje morgon och kväll när hon gör sin yoga. Jaja, jag får väl blogga lite istället.

Efter två veckor på UCI kan jag konstatera att forskningstraditionen här verkar skilja sig från den på KTH. Även om folk är ingenjörer i botten verkar de ha ett mer socialantropologiskt och teoretiskt perspektiv än vad jag är van vid. Ett projekt här kan bestå av en uppsats där man bygger olika filosofiska ramverk eller argumenterar för varför ett synsätt är bättre än ett annat. Eftersom jag kommer från en naturvetenskaplig bakgrund där allt ska vara falsifierbart, mätas i formella experiment och ställas upp i fina tabeller, känner jag mig lite som en fisk på land. Det blir inte bättre av att alla studenter på labbet utom jag är doktorander, har publicerats i tidskrifter, ska tala på CHI om några veckor, och verkar hur självsäkra och erfarna som helst. Men det är en inspirerande miljö, helt klart.

Just nu ägnar jag mig åt att läsa alla artiklar som Professorn lassat på mig (och som går i precis den stil som jag just beskrev) samt att sätta mig in i den grafikmotor som genererar 3D-världen som man ser när man tittar i periskopet. Grafikmotorn är ett open source-projekt som bland annat använts av det svenska spelföretaget Jadestone. Den verkar hyfsat kraftfull, kolla videon nedan:

Det hela är kul och intressant, men jag tänker inte lägga fokus på grafiken, och själva periskopet tänker jag smyga undan helt, förhoppningsvis utan att såra någons känslor. Professorn tycker att jag ska studera flödet av människor eller trafik genom ett område, och jag tror nog att man kan hitta intressanta grejer där. Jag har egentligen inget emot teoretiskt "flum" (för övrigt ett ord som folk har alldeles för lätt att häva ur sig så fort man inte bygger nånting), det jag vill komma ifrån är flum av typen "Jag byggde den här blinkande grejen och den... öh... piper när den träffar på något som har bluetooth".

Så min uppgift blir alltså något annorlunda än en typisk användbarhetsutvärdering. Jag antar utmaningen.

1 kommentar:

Anonym sa...

Please Sanna... Du är ju en naturbegåvning när det kommer till filosofiskt flum, outside-the-boxighet och logiska krumsprång. Det vet jag erfarenhetsmässigt. Ingen fara, du kommer komma in i den i sinom tid. Eller vem vet, har kanske KTH sabbat dig totalt? För mycket naturvetenskap är aldrig bra. Själv spenderade jag tidigare idag ansenlig tid med att läsa Wikipedia artikeln om "Simulated Reality"... Utmärkt exempel på korsning mellan naturvetskap och superflum. Fun read indeed.