söndag 15 april 2007

Songkran

Idag fick jag en första försmak av LA. Det var bullrigt och skitigt, och att sitta fast i en bilkö med ryggen fastklistrad av svett mot sätet var inte så glamouröst som jag trott. Men lite.

Vi åkte till ett av LA:s många asiatiska områden för att fira thailändskt nyår. A, en på labbet, är halvthai så hon har koll. Man firar genom att äta massor av billig mat och kasta vattenballonger på varandra. Och sjunga karaoke.

Festområdet såg ut ungefär som Ockelbos marknad, fast med asiater. Jag var nog den enda blondinen där inne. Till attraktionerna hörde stora karaokescener (naturligtvis), nån sorts Miss Thai-tävling, och buddhisttemplen som man kunde lägga blommor i. A varnade noggrant oss tjejer för att råka stöta ihop med någon av de orangeklädda munkar som strövade omkring inne på festområdet. De får inte röra vid kvinnor, ens av misstag.

För att alla skulle få chansen att smaka på allt det godaste delade vi upp oss och köpte en massa mat från olika ställen, som vi sen delade på. Det mesta av maten var antingen friterat, fiskigt eller väldigt sött. Det fanns också drickor och efterrätter som såg väldigt suspekta ut:


Tyvärr tog inga matstånd emot riktiga pengar, utan man var tvungen att växla till sig nåt slags poletter. Eftersom jag inte hade nån lust att stå i polettkön en gång till tog jag det säkra före det osäkra och växlade till mig alldeles för många poletter. Sen upptäckte jag att man inte fick växla tillbaka. Vi bytte dem istället mot en hårdare valuta - thaisnacks - som vi tog med hem. Det blev rätt många påsar. Vi ska ha en liten fest ikväll och käka upp allt.

Fler bilder finns, men inte i min kamera. Jag uppdaterar när jag fått de bilder som andra har tagit.

1 kommentar:

Anonym sa...

Cool!
Det man funderar och reflekterar lite över är hur dåliga vi är på att hitta äventyr i stockholm, jag menar sånt här finns, jag har faktiskt varit på thailändsk festival och ätit något konstigt grönt slem till efterrätt....men vi är dåliga på att utnyttja. Bättring!