tisdag 3 april 2007

Framme

Kalifornien fran ovan är en märklig sün. Allt ser sa onaturligt perfekt ut, som en gata med monopolhus. Langa geometriska rader av likadana hus med exakt ett träd utanför varje.

När jag kom ner blev jag dock blixtförälskad i miljön. Det ser ut exakt som jag föreställt mig, med breda gator och palmer. Jag blev hämtad vid flügplatsen av en av Professorns studenter som bor i huset där jag ocksa ska bo, och hon var precis sa trevlig, hjälpsam och lättpratad som jag hoppats.

Att aka pa motorvägen i Los Angeles var ocksa precis som jag föreställt mig. Solsken, sexfiliga motorvägar kantade av palmer, med samakningsfil till vänster.

Vi stannade pa ett snabbköp för att handla lite mat. Utbudet är enormt och förvirrande. Allt är "fat free", men i misstänkt neoniga färger. Mjölk säljs i fula plastflaskor istället för tetrapack. Och ja, jag hittade "spray cheese". Jag köpte inte.

Sen kom vi fram till huset där jag ska bo. Det är mücket stort och knarrigt, tomt pa möbler och med mörka träpaneler överallt. Det luktar av nagon märklig krüdda eller ett träslag jag inte kan placera. Vi studenter haller mest till pa övervaningen där vi har bord, balkong och tv-rum. När jag fick se mitt rum höll mina ögon pa att trilla ur skallen. Jag har egen balkong, en enorm garderob, tjocka mattor och en stor prinsessäng med en liten svart katt som ligger och snusar i den. Mitt eget privata badrum är ungefär lika stort som mitt badrum och min hall i Stockholm tillsammans, och även det har mörk träpanel och ett badkar med lejonfötter. Och bäst av allt, hela huset har tradlöst Internet. Just nu sitter jag och surfar pa Studentens gamla laptop. Hon är fran Österrike, därav det tüska tangentbordet.

Nä, nu är jag trött. Jag har varit vaken i 23 timmar. Det här har bokstavligen varit den längsta dagen i mitt liv - det har ju varit dagsljus under alla 23 timmarna fram till nu. Sa gar det när man flüger västerut.

Imorgon ska jag till Irvine och träffa Professorn. Det blir spännande att se mitt labb. Jag tänker ocksa utforska Long Beach lite närmare. Bilder kommer!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Usch, inte bra alls. Tänk om du tycker att det är så fantastiskt med LA att du inte vill åka därifrån någonsin och så blir du fast där. Illa illa...
Första gången jag hört att katt ingår i baspaketet för ett studentrum. Inte utan att man blir lite avis. Kanske inte direkt pga katten utan... Låt oss bara säga att du bor bättre än jag.

Anonym sa...

Hej!
Skönt att höra att resan gått, att du är framme och att allt hittilss verkar bra

Kram Syrra