onsdag 4 april 2007

Saker jag har svårt att vanja mig vid

Av nån anledning kan jag inte skriva ä och ö i rubriken. Aja.

1) Att inte ta av mig skorna inomhus

2) Att inte kunna dricka kranvattnet

3) Engelskan. Jag har faktiskt aldrig varit omgiven av personer med engelska som modersmål förut. De flesta gånger då jag har pratat engelska har varit under gruppdiskussioner i skolan - därför känns det nu lite som att folk bara låtsas, att vi skulle kunna sluta prata engelska när som helst om vi bara ville. Det känns lite "när ska vi sluta med den här leken?".

4) Enheterna. Det är illa nog att behöva hålla reda på hur mycket en dollar är - försök att hålla koll på hur mycket en dollar per oz är. Är det dyrt eller billigt? Vem vet? När ska det här efterblivna landet gå över till metersystemet som resten av världen?

5) Ensamheten. Folk här i huset håller sig för sig själva mer än vad jag trodde. Visserligen har Studenten varit bortrest i två dagar, men ändå. Min enda följeslagare är den lilla katten Velvet, som följer mig vart jag går och sover i min säng. Hon är sju månader gammal och lite hyperaktiv men väldigt gosig. Tyvärr har hon nån sorts katt-aids, enligt Studenten. Jag vet inte vad det betyder.

En lite lustig sak är att man känner igen saker man sett på TV men aldrig i verkligheten. Till exempel runda dörrhandtag och tidningsboxar som man stoppar mynt i. Vägskyltar ser också märkligt bekanta ut. Och alla skitiga bensinmackar. Det mesta häromkring känns främmande men ändå bekant. Som om man gick omkring i en TV-serie.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Testa att skriva "¨" och sen "a" resp "o", kanske funkar bättre då.

Oroa dig inte, du har vart där i några dar bara. Dom kommer säkert mjukna inom kort. Menar, du är ju ny och läskig och från Sverige (eller var det Schweiz?). Behöver bara vänja sig vid nya situationen.

Och usch, är fortfarande jätteavis.

Sanna sa...

Det är så jag gör. Amerikansk laptop, vettu. Men jag kan av nån anledning inte skriva "¨" i rubriken. Inga alt-kommandon funkar.

Anonym sa...

Ok, tänkte om du på nåt sätt ojat fram ett svensk tangentbord eller reroutat nån knapp. Så du altar fram å:na eller? Örk, låter ju ganska drygt det.