måndag 14 maj 2007

Det dunkelt sagda är det dunkelt tänkta

Hurra! Titta, jag kan skriva Ä i rubriken!

Hursomhelst...

Mitt nya projekt innebär att jag måste ta hjälp av befintliga projekt här på labbet, och som tur är finns det två sådana att tillgå. Problemet är att båda är av den typ som jag kritiserat tidigare: Man bygger ett system av prylar man har liggande, och sen så tittar man vad folk gör med det. Låter användarna "skapa sin egen mening".

Är det bara jag, eller verkar det galet? Jag har försökt fråga vad som är det bakomliggande målet med båda systemen, och i båda fallen har jag fått glidande svar som gått ut på att vi kan observera hur folk interagerar om de får tillgång till just ett sådant system. Inget om vad man letar efter, vad det är man hoppas få se. Resultatet får överraska oss, och förhoppningsvis kommer det att servera oss nya visdomar på silverfat. Om resultatet blir intressant eller användbart? Ja, det kan vi ju inte veta förrän efter att projektet är genomfört, men givetvis kommer vi att skriva en rapport, som kommer att innehålla någon typ av mer eller mindre krystade slutsatser. Troligtvis kommer det inte att stå: "Under de dagar som systemet var igång så observerade vi faktiskt inget särskilt intressant. Folk kom och gick, några stannade och tittade, andra inte. Vi har inget mer att säga om saken." Så betyder det faktum att det skrivs rapporter om allt möjligt att all forskning verkligen är nyttig och lärorik?

Det blir inte bättre av att det här labbet är nära knutet till konstprojekt av olika slag. Har det ingen (för mig) uppenbar användning, så kan man alltid påstå att det är en konstinstallation.

Det som är oroväckande är att alla här är smartare och har längre utbildning än jag. Dessutom har projekten jag nyss nämnde fått rätt mycket cred i erkända kretsar och ett av dem har publicerats i en hyfsat prestigefylld tidskrift. Projekten har sponsrats av stora organisationer eller företag. Allt det här betyder att det tycks existera en djupare mening, som jag är ensam om att inte se. Är jag bara simpel, fantasilös och vulgär som tycker att MDI-forskning enbart ska syfta till att avhjälpa (påtagliga) användbarhetsproblem? Är jag en sån som tycker att allt jag inte förstår är "flum"? Är jag för dum för att se bortom horisonten?

Jag antar att det finns en poäng i att utforska hur människor tänker på ett mer generellt plan. För att samla in en kunskapsbas inför framtiden, kanske. Eller för att tänka utanför ramarna. Men just nu undrar jag: Har något projektförslag vid det här labbet någonsin blivit avvisat?

1 kommentar:

Anonym sa...

Konst behöver inget användningsområde, det är viktigt i och med sin faktiska existens. Osså släng in lite "betraktarens öga" och "psykologiskt experiment" så ja, that about covers it. ;)