onsdag 30 maj 2007

Undrar vad Gartner skulle säga om detta

Jag har just börjat komma igång med mitt nya projekt, och jag kan bara nöjt konstatera att det verkar ligga rätt i tiden. Jag fick idén till projektet när jag fascinerades över hur besatta alla i min närhet (här i USA alltså) tycks ha blivit av den överhajpade 3D-världen Second Life. Plötsligt ska allt och alla finnas i Second Life. Vi har t.ex. en kopia av vår labbyggnad. IBM har en hel ö, och de håller stora personalmöten i Second Life. Lärare här på universitetet har hållit lektioner i Second Life.

Second Life är alltså en 3D-värld som finns på Internet, där man går omkring och chattar med folk, eller bygger olika saker. Dessa saker kan man sedan sälja, dyrt om man är duktig. Affärer i Second Life är big business, och det finns folk som försörjer sig helt på att bygga saker eller sälja virtuella landområden. Nu snackar vi alltså riktiga pengar, i den verkliga världen.

Den senaste bekräftelsen på Second Lifes (över-)hajpning kom med dagens smått komiska nyhet. Sverige har, som första land i världen, öppnat en ambassad i Second Life. Den invigdes idag av självaste Carl Bildt, med pompa och ståt i både den verkliga världen (Carl Bildt befann sig fysiskt framför en dator på Svenska Institutet) och i Second Life.


Virtuell Bildt.


Jag tipsade en kompis, som loggade in på Sveriges ambassad i Second Life och snokade runt lite. Själva stället, en kopia av Sveriges riktiga ambassad i Washington, var riktigt tjusigt byggt. Men intrycket drogs ned lite av att herr ambassadören själv stod och sov i en trappa:


Sömnig ambassadör.


Så kan det gå om man tar en liten paus från tangentbordet.

Nu får vi se om detta är framtiden. Kanske kommer alla länder så småningom att öppna ambassader i Second Life? Kanske kommer det räcka med att man går dit istället för till den riktiga ambassaden? Det hade i varje fall besparat mig en hel del möda.

Ja, kanske kommer resor att bli helt överflödiga i framtiden? Varför skita ner miljön med flygresor när man kan besöka Amerika hemifrån sitt eget vardagsrum? Möjligheterna är oändliga.


The Hype Curve




Inga kommentarer: