torsdag 24 maj 2007

Laguna Beach

Igår fick jag återigen bekräftat att Laguna Beach är en av mina favoritplatser.


Bussresan dit var inte så dum den heller, man åker längs med stranden förbi Huntington och Newport. Bussklientelet får man stå ut med. En mycket gammal dam klädd i scarf, solglasögon och med röda naglar fick mig ett tag att undra om hon var en avdankad filmstjärna, så mån hon var om att inte bli sedd åkandes buss. Hon satt och gömde sitt ansikte bakom handväskan under hela den timslånga resan. Det måste ha varit jobbigt för armen.

Apropå det så läste jag i en rapport nånstans att bussåkarna här i OC skäms väldigt mycket för att de åker buss, och inte för sitt liv vill identifiera sig som bussåkare. De skyller alltid på något, typ "Min bil är på lagning", eller "Jag ska bara ta körkort först". Folk här identifierar sig med sin bil.

Och det kan man säga, att det enda Laguna Beach saknar är trottoarer. Att ströva omkring till fots bland husen uppe på kullarna är trevligt men fullkomligt livsfarligt. Och hit flyttar folk med sina barn?


(Gatan på bilden hör till undantagen, här kan man faktiskt se spåret av en liten trottoarkant på hussidan.)


Laguna Beach har en liten "stadskärna" med turistshoppar och restauranger, som ligger ett stenkast från stranden. Den allmänna klädkoden på gatan är strandshorts och färgglad skjorta. Kan man bli annat än glad av det här stället?

Inga kommentarer: