måndag 7 maj 2007

Ny hogtid, nya manniskor, nya (?) traditioner

Igår var det som alla vet Cinco de Mayo, dagen då mexarna gav fransoserna pisk i slaget vid Puebla. Dagen till ära var jag bjuden på fest av en svensk tjej som Professorn presenterat mig för via e-post. Jag hade inte träffat henne eller någon annan på festen förut, men det lyckades ändå bli sjukt kul. Förutom mexikansk mat och frozen margaritas i mängder, så vet jag dock inte hur mexikansk festen blev. Vi spelade kubb i flera timmar, det var lite skojigt att ingen annan kände till spelet så att man var tvungen att förklara reglerna. Kubb som är ett så självklart inslag i alla sommarkvällar med grillning.

Senare på kvällen gick vi över till att spela mushroom (det kallades inte så, och de hade utelämnat den viktigaste delen - själva svampbyggandet - men jag lärde dem), fast med lite annorlunda regler. För er som vill ha tips på nya regler:
- Question: Man ställer en fråga till någon, som inte får svara, utan måste ställa en ny fråga till någon annan. Den första som glömmer bort sig och svarar på frågan förlorar.
- Story: Den som tog upp kortet börjar berätta de tre första orden i en historia, sen fyller nästa person på med tre ord, osv
- Rhyme: Person 1 säger ett ord, de efterföljande måste rimma på det
- Category var lite annorlunda, man säger inte vad kategorin är utan de andra måste lista ut det.

Kvällen avslutades med ett mycket intensivt parti foosball och därefter Singstar till gryningen.

Dagen efter (imorse alltså) gick vi och käkade frukost på International House of Pancakes (det här börjar bli lite av en matblogg, känner jag).


Mina upplevelser här i Kalifornien kan alltså hittills sammanfattas i:

- Jag har åkt skidor
- Jag har ätit köttbullar på IKEA
- Jag har spelat kubb
- Jag har sjungit med i Gyllene Tiders "Sommartider" på fest

Nä, nu börjar det bli dags för Disneyland och drive-in-bio.

3 kommentarer:

linda sa...

mushroom? nu går jag miste om nåt...

house of pancakes känns dessutom som något annat jag går miste om.

Anonym sa...

I second that... Vad i helskotta är "Mushroom"?

Anonym sa...

Vi har använt rim tidigare, det är jag säker på. Jag tror dock det blev bortglömt i senare varianter.

Story verkar som en riktigt rolig ide :)